اساسنامه انجمن صنفی نقشه برداری و فناوری های مکانی استان آذربایجان شرقی

بسمه تعالی

فصل یکم – کلیات

ماده ۱ –هدف :

به استناد ماده ۱۳۱ قانون کار جمهوری اسلامی ایران و در اجرای آیین‌نامه انجمن‌های صنفی و کانون های مربوط و به منظور حفظ حقوق و منافع مشروع و قانونی و بهبود وضع اقتصادی کارفرمایان که خود متضمن حفظ منافع جامعه نیز باشد ؛ این انجمن صنفی تشکیل می‌گردد.

ماده۲- نام ، حوزه فعالیت و اقامتگاه قانونی انجمن صنفی :

نام : انجمن صنفی کارفرمایی نقشه برداری و فناوری های مکانی استان آذربایجان شرقی که در این اساسنامه به اختصار « انجمن صنفی » نامیده می‌شود.

حوزه فعالیت انجمن صنفی : حوزه جغرافیایی استان آذربایجان شرقی و محل استقرار دفتر مرکزی آن در استان آذربایجان شرقی شهرستان تبریز ، می باشد.

تبصره 1- هیأت مدیره می‌تواند هر زمان که ایجاب نماید ، نشانی انجمن صنفی را در محدوده حوزه فعالیت خود تغییر داده و مراتب را همزمان با اطلاع به اعضاء، از طریقی که به تصویب مجمع عمومی رسیده باشد، به طور کتبی به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز منعکس نماید.

تبصره 2- انجمن باید اطلاعات و اخبار و اعلانات و آگهی های رسمی خود را از طریق پایگاه اینترنتی انجمن و پیام کوتاه منتشر نماید.

تبصره 3- مراتب باید همزمان به منظور روال اداری در روزنامه کثیرالانتشار استانی منتشر گردد.

ماده ۳- وظایف اساسی وعام انجمن صنفی :

۱- استیفای حقوق و خواست­های مشروع و قانونی اعضاء از طریق ایجاد زمینه‌های مساعد به منظور نیل به اهداف انجمن.

۲- جمع آوری اطلاعات، بررسی و تحقیق درباره مشکلات، شناخت نیازها و اولویت­ها.

۳- تامین نیازهای صنفی، آموزشی، توسعه و گسترش فعالیت ها.

۴- ارتقای بهره ­وری منابع و ظرفیت تولید، انتقال نوآوری تکنولوژیک.

۵- بهبود کیفیت خدمات فنی و مهندسی مرتبط و بررسی، شناخت و استقرار روشهای نوین کنترل کیفیت.

۶- هماهنگی در امور آموزش ، ارتقای مهارت و تامین نیروی انسانی مورد نیاز، همکاری با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سایر دستگاه­ها و نهادهای ذیربط برای انجام آموزش های مربوط به حفاظت فنی و بهداشت کار.

۷- انجام تحقیقات لازم و ارائه نظر مشورتی و حقوقی در خصوص تهیه لوایح و طرح­های مربوط به قوانین کار و تامین اجتماعی و مسائل رفاهی و حقوق قانونی کارفرمایان به مراجع ذیربط از طریق مکاتبات و یا شرکت در جلسات مربوطه.

۸- تعیین و دریافت ورودیه، حق عضویت و کمکهای مالی داوطلبانه مطابق بودجه مصوب سالیانه و پس از تصویب مجمع عمومی.

۹- همکاری در جهت تأسیس، تقویت و گسترش شرکتهای تعاونی(مسکن، رفاه، صندوق قرض الحسنه) مرتبط با وظایف انجمن صنفی به منظور برخورداری اعضاء از تسهیلات که برابر ماموریتهای محوله، مدیریت آنها به عهده این تشکل یا اعضا گذاشته می شود.

۱۰- حمایت، دفاع و پشتیبانی از حقوق و منافع صنفی و حرفه ای اعضا از طریق پیشنهاد و جلب پشتیانی مراجع و سازمان های دولتی و ملی نسبت به هدف های انجمن و تعیین و انتخاب نماینده یا نمایندگان اعم از وکلای دادگستری یا مشاوران حقوقی و … جهت اعزام به هیات­های حل اختلاف وزارت کار و امور اجتماعی و یا سایر مراجع، سازمان ها، ارگان ها، نهادهای رسمی و قانونی و مراجع قضایی و انتظامی اعم از دادسراها، دادگاه­های عمومی و انقلاب، شوراهای حل اختلاف، دیوان عدالت اداری و به طور کلی مراجع مختلف، بدون نیاز به ذکر نام در این اساسنامه جهت طرح پیگیری هر نوع دعوی و یا دفاع از حقوق انجمن و یا اعضای آن و به خدمت گرفتن مشاوران و کارشناسان متخصص و انتخاب وکیل با حق توکیل به غیر در جهت دفاع از حقوق‌صنفی اعضای تحت پوشش در محاکم قضایی و مراجع انتظامی به منظور حفظ و دفاع از حقوق مشروع اعضا.

۱۱- فروش و معاوضه املاک و مستغلات انجمن به نام حساب انجمن صنفی کارفرمایی مهندسان نقشه برداری و ژئوانفورماتیک استان آذربایجان شرقی بر اساس قیمت کارشناسی با مصوبه مجمع عمومی یا فوق العاده بصورت موردی انجام خواهد شد و در خصوص خرید املاک و مستغلات نیز با مصوبه مجمع عمومی یا فوق العاده صورت خواهد پذیرفت.

۱۲- پیوستن به انجمن‌های صنفی همگن به منظور تشکیل یا عضویت در کانون انجمن‌های صنفی مربوط با رعایت مقررات قانونی .

۱۳- همکاری با سایر تشکل‌های صنفی و انجام سایر وظایف و اختیاراتی که به موجب مقررات قانونی بر عهده انجمن­های صنفی قرار داده شده یا خواهد شد.

۱۴- قبول مسئولیت و همکاری با وزارتخانه ها، سازمان­ها و نهادهای رسمی در انجام وظایف و تکالیفی که این دستگاه­ها به انجمن های صنفی محول می کنند و آمادگی برای ارائه مشورت­های لازم به آنها از طریق مکاتبات و یا شرکت در جلسات مربوطه .

۱۵- ایجاد ارتباط با تشکل­ها و سازمان­های مرتبط با وظایف انجمن­های صنفی یا کانون­های مربوط در داخل کشور درچارچوب فعالیت­های صنفی و قوانین و مقررات کشور از طریق مکاتبات و یا شرکت در جلسات مربوطه.

۱۶- شرکت در مذاکرات حرفه­ای با سایر سازمان­های کارفرمایی ذیربط مشمول قانون و انعقاد پیمان­های دسته­ جمعی با سازمان­های کارگری .

۱۷- اخذ مجوزهای لازم جهت تأسیس موسسات آموزشی و همکاری با موسسات آموزش عالی، فنی و حرفه­ای، جهاد دانشگاهی، وزارت علوم و برنامه­ریزی برای تامین نیازهای صنفی، آموزش، توسعه و گسترش فعالیت­ها .

ماده ۴- وظایف اختصاصی انجمن صنفی :

1- انجمن می تواند نسبت به عقد قراردادهای کاری با شخصیت­های حقیقی و حقوقی بصورت پیمانکاری یا مدیریت پیمان و مشاور و کارگزاری و غیره اقدام نماید بدیهی است نحوه اجرا، ارجاع و واگذاری آن به افراد صاحب صلاحیت در آئین نامه­ای که تهیه و به تصویب هیأت مدیره و در نهایت مجمع خواهد رسید مشخص و اعلام خواهد شد.

2- تشکیل تعاونی مسکن اعضاءء و فراهم نمودن سایر تسهیلات متعارف برای اعضاء.

3- همکاری و تعامل با سایر انجمن­های صنفی مهندسی جهت تشکیل کانون مهندسان.

4- رایزنی و مکاتبه و مذاکره با تمام سازمان ها ، نهادها و شرکتهای دولتی و عمومی و غیر دولتی و خصوصی مرتبط با وظایف صنفی خود در جهت منافع اعضا و عقد تفاهم نامه و پیمان های جمعی بصورت پایلوت و آزمایشی و تعمیم آن بارقصد گسترش دامنه خدمات و حوزه کاری به نمایندگی و‌ وکالت از طرف اعضای خویش.

5- رایزنی در خصوص ترمیم و اصلاح تعرفه ها و حق­الزحمه­ های نقشه­ برداری که بصورت غیر کارشناسی و غیرمنصفانه­ای از طرف ادارات تعیین و اعلام می‌شود.

6- تلاش در جهت جذب کلیه نقشه برداران استان در انجمن.

7- تعیین حق ­الزحمه برای خدمات نقشه ­برداری فاقد تعرفه بصورت کارشناسی.

8- الزام همه اعضا به رعایت حق­الزحمه­ های تعیین شده و نظارت بر حسن رعایت آنها.

9- ارتقاء فعالیتهای حرفه ای رشته مهندسی نقشه برداری و تلاش در بروز نمودن دانش فنی و تخصصی اعضاء.

10- ترویج فرهنگ استفاده از نقشه و اطلاعات مکانی و سایر کاربردهای رشته نقشه برداری در صنعت و جامعه از طریق برگزاری همایش­ها، کنفرانس­ها و انتشار مقالات در مجلات، روزنامه ­ها، پایگاه اینترنتی انجمن، پیام کوتاه و فضای مجازی.

11- ارتباط موثر با دانشگاهها برای برقراری ارتباط بین صنعت و دانشگاه.

12- حمایت معنوی از طرحهای کارآفرینی و تاسیس شرکتهای نوپا.

13- معرفی اعضاء تازه فارغ­التحصیل شده و بدون سابقه کار جهت طی دوره کارآموزی در شرکت­ها، ادارات و سازمان­ها

فصل دوم

شرایط عضویت، تعلیق، سلب عضویت و منابع مالی انجمن صنفی

ماده ۵ –شرایط عضویت :

کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی در صورت دارا بودن شرایط زیر می‌توانند به عضویت این انجمن صنفی درآیند :

۱- تابعیت ایران .

۲- شاغل در حرفه نقشه­ برداری در حوزه فعالیت انجمن صنفی با ارایه مدارک شناسایی معتبرشامل لیسانس نقشه­ برداری و یا بالاتر، فوق دیپلم نقشه برداری، دیپلم هنرستان در رشته نقشه ­برداری و سایر نقشه­ برداران تجربی با داشتن مدرک یا ارائه گواهی معتبر و یا سابقه کاری که به تایید هیأت مدیره رسیده باشد و یا سایر نقشه ­برداران صاحب صلاحیت در مراجع ذیصلاح.

۳ – قبول و تعهد اجرای مقررات این اساسنامه و تصمیمات و مصوبات قانونی ارکان انجمن صنفی.

۴- پرداخت ورودیه و همچنین پرداخت حق عضویت به طور مرتب .

تبصره ۱- کلیه واجدان شرایط می‌توانند آزادانه عضویت انجمن را بپذیرند و هیچ کس را نمی‌توان به عضویت در انجمن صنفی مجبور یا از قبول عضویت آن منع نمود.

تبصره ۲- شکایت در خصوص عدم پذیرش عضویت متقاضیان به دلیل عدم احراز شرایط عضویت توسط هیأت مدیره و یا تعلیق عضویت اعضاء توسط بازرس / بازرسان در اولین جلسه مجمع عمومی مطرح می­شود و تصمیمات مجمع در این زمینه قطعی است.

تبصره ۳ – در صورتی که هر یک از اعضاء شرایط عضویت انجمن صنفی را از دست دهد؛ از عضویت در انجمن مستعفی شناخته می شود، لیکن ملزم به انجام تعهدات قبلی است .

ماده ۶ –موارد تعلیق یا محرومیت از عضویت انجمن صنفی :

۱- عدم پرداخت به موقع حق عضویت تعیین شده با توجه به ماده ۹ این اساسنامه (با اعلام مسئولان مالی انجمن صنفی).

۲- عدم رعایت مفاد این اساسنامه و توصیه‌ها و تصمیمات قانونی هریک از ارکان انجمن (با تشخیص هیأت مدیره انجمن صنفی).

۳- از دست دادن شرایط عضویت مندرج در ماده ۵ این اساسنامه.

۴- آرای قطعی محکومیت صادره از سوی مراجع قضایی کشور صرفاً در ارتباط با احکام قضایی صادره در خصوص عضویت در انجمن ها و تشکل­ها.

۵- تغییر شغل و عدم اشتغال در شغل مربوط بیش از یک سال.

تبصره – در موارد بندهای ۱ و ۲ عضویت شخص مورد نظر تا تشکیل مجمع عمومی به حالت تعلیق در می­آید و تا رفع تعلیق توسط مجمع عمومی عادی، حق رأی نخواهد داشت.

ماده ۷- منابع مالی انجمن صنفی :

الف – ورودیه برای هر عضو مبلغ ۱،۰۰۰،۰۰۰ریال که فقط برای یک بار دریافت می‌­گردد.

ب – حق عضویت سالیانه به میزان ۲،۰۰۰،۰۰۰ریال که هرسال دریافت می­گردد.

ج – کمک­‌های مالی داوطلبانه در حد توانایی و به اختیار کمک­دهنده.

تبصره ۱ – قبول و دریافت کمک­های مالی از سایر اشخاص حقیقی و حقوقی غیر عضو منوط است به اطلاع کتبی به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی.

تبصره ۲ – انجمن صنفی دارای حداقل ۲ دفتر با عنوان­های دفتر عضویت و دفتر امورمالی می‌باشد.

ماده ۸- کلیه اعضاء باید حق عضویت خود را باتوجه به ماده۷، سالانه به حساب بانکی که انجمن صنفی تعیین و اعلام می‌کند واریز و رسید بانکی را به خزانه‌دار تسلیم نمایند.

تبصره ۱- مبالغی که به عنوان ورودیه و حق عضویت دریافت می‌شود، قابل استرداد نیست.

تبصره ۲- هیأت مدیره نمی‌تواند منابع مالی انجمن صنفی را خارج از حدود مقرر در این اساسنامه به مصرف برساند .

ماده ۹ – چنانچه هر یک از اعضاء بعد از گذشت ۶ ماه تأخیر بدون عذر موجه از پرداخت حق عضویت یکسال خودداری نماید، از طرف خزانه‌دار به وی اخطار کتبی داده می‌شود. چنانچه از تاریخ اخطار، حداکثر ظرف یک ماه بدون عذر موجه اقدام به پرداخت حق عضویت عقب افتاده ننماید، با تصویب هیأت مدیره، عضویت شخص مذکور در انجمن صنفی، به حالت تعلیق در می­آید. اخراج یا قبول مجدد عضویت آنان از اختیارات مجمع عمومی عادی می‌باشد .

تبصره ۱- تشخیص موجه­بودن عذر اعضاءی مورد نظر، با هیأت مدیره خواهد بود .

تبصره ۲- افرادی که طبق ماده ۹ اساسنامه لغو عضویت شده باشند در صورت تمایل به عضویت مجدد موظف به پرداخت مجدد ورودیه و حق عضویت می باشند.

تبصره ۳- ملاک عمل محاسبه سهام در زمان تخصیص به اعضاءء، عضو فعال بودن اعضاءء خواهد بود.

فصل سوم

ارکان انجمن صنفی

ماده ۱۰- ارکان انجمن صنفی عبارت است از :

۱- مجمع عمومی

۲- هیأت مدیره

۳-بازرس یا بازرسان

الف – مجمع عمومی ، حدود وظایف و اختیارات آن :

ماده ۱۱ – مجمع عمومی که عالی‌ترین رکن انجمن صنفی است، از اجتماع اعضاء حقیقی و نمایندگان اعضاء حقوقی، با هماهنگی و نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دو صورت عادی و فوق ­العاده تشکیل می­گردد.

تبصره ۱ – برای تشکیل مجامع عمومی عادی وفوق­العاده، هیأت مدیره موظف است نسبت به دعوت اعضاء به وسیله دعوتنامه کتبی و ارسال پیامک که در آن، روز، ساعت، مکان تشکیل و دستور جلسه بطور روشن قید شده باشد؛ اقدام نماید. بدیهی است از تاریخ دعوت اعضاء تا تشکیل مجمع عمومی و همچنین بین دو مرحله مجمع عمومی، باید حداقل ۱۵ روز فاصله باشد و حداکثر این فاصله نباید از ۴۵ روز تجاوز نماید .

تبصره ۲ – دعوت مجامع عمومی به تصویب هیأت مدیره خواهد بود و در صورت استنکاف هیأت مدیره، بازرس یا بازرسان می­توانند راساً نسبت به دعوت مجمع عمومی اقدام نمایند . همچنین در صورت خودداری بازرس یا بازرسان، حداقل یک چهارم اعضاء می­توانند مجمع عمومی را دعوت نمایند .

تبصره ۳ – دعوت­کنندگان مجامع عمومی عادی یا فوق العاده، مکلفند موضوع و تاریخ تشکیل مجمع عمومی را حداقل ۱۵ روز پیش از تشکیل، طی دعوتنامه کتبی به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام نمایند.

تبصره ۴ – اخذ رای در جلسات مجامع عمومی علنی است مگر در مورد انتخاب هیأت مدیره ، هیات داوری و بازرسان و سایرمواردی که مجمع عمومی تصویب نماید؛ بطور کتبی و مخفی به عمل خواهد آمد.

تبصره ۵ – هر یک از اعضاء مجمع عمومی می تواند وکالت حداکثر یک نفر دیگر از اعضاء را بر عهده گیرد.

ماده ۱۲- مجمع عمومی عادی هر سال یک بار با حضور دست­کم نصف بعلاوه یک اعضاء رسمیت می یابد. چنانچه بار اول به حد نصاب لازم نرسد؛ برای بار دوم به همان ترتیب دعوت و با حضور حداقل یک سوم اعضاء رسمیت خواهد یافت؛ در صورتی که پس از طی مراحل اول و دوم، مجمع عمومی عادی حد نصاب لازم را کسب ننماید، نوبت سوم آن با هر تعداد برگزار خواهد شد.

تبصره ۱ – مجمع عمومی عادی در مواقع ضروری بنا به تشخیص و دعوت هیأت مدیره یا بازرسان یا یک چهارم اعضاء بطور فوق العاده تشکیل می­گردد. این مجمع نیز دارای همان وظایف و اختیارات مجمع عمومی عادی می­باشد و ترتیب دعوت و تجدید دعوت و نصاب آن نیز، همانند مجمع عمومی عادی خواهد بود .

تبصره ۲- تصمیمات مجمع عمومی عادی در کلیه مراحل، با اکثریت نصف بعلاوه یک آرای حاضران معتبر است، مگر در موارد انتخاب هیأت مدیره و بازرسان که با اکثریت نسبی آرای حاضران نافذ خواهد بود .

ماده ۱۳ – وظایف و اختیارات مجمع عمومی عادی عبارتست از :

۱- استماع گزارش هیأت مدیره و بازرس یا بازرسان در مورد کارهای انجام شده و رسیدگی و اتخاذ تصمیم در مورد تصویب آن و همچنین اتخـاذ تصمیم نسبت به پیشنهادهای مربوط به برنامـه­ هـای سـال جاری و آتـی انجـمن صنفی .

۲- استماع ، رسیدگی و اتخاذ تصمیم در مورد تصویب یا عدم تصویب گزارش مالی خزانه­دار و بودجه آتی انجمن صنفی .

۳- دادن رهنمود و تصویب سیاست های کلی و تعیین خط مشی و برنامه­های آتی انجمن صنفی .

۴- تعیین نحوه اطلاع رسانی به اعضاء درخصوص دعوت به مجمع عمومی و سایر موارد .

۵- بررسی و تصویب یا رد تقاضای متقاضیان عضویت در انجمن صنفی که صلاحیت آنان از سوی هیأت مدیره تأیید نشده باشد .

۶- رسیدگی نهایی به اعتراض کسانی که طبق مقررات انضباطی این اساسنامه، از عضویت انجمن صنفی معلق یا سلب عضویت شده اند( موضوع ماده ۶ اساسنامه ) .

۷- تفویض اختیار به هیأت مدیره در مورد انعقاد پیمان­های دسته­جمعی در جهت استیفای حقوق و خواست­های قانونی اعضاء.

۸- ایجاد کمیته ­ها و همکاری در جهت تأسیس و تقویت شرکت­های تعاونی، صندوق قرض­الحسنه و سایر مراکز مرتبط.

۹- انتخاب و عزل انفرادی و دسته­جمعی اعضاء هیأت مدیره و بازرسان انجمن صنفی.

۱۰- اتخاذ تصمیم در مورد پیوستن به انجمن های صنفی همگن به منظور تشکیل یا عضویت در کانون انجمن­های صنفی مربوط و یا خارج شدن از کانون­های مذکور.

ماده ۱۴ – مجمع عمومی فوق­العاده جهت اتخاذ تصمیم در موارد موضوع ماده ۱۵، با حضور دست­کم نصف بعلاوه یک اعضاء تشکیل خواهد شد. چنانچه بار اول این نصاب حاصل نشود؛ در مرحله دوم با حضور حداقل یک سوم اعضاء رسمیت می­یابد و در صورتی که پس از طی مراحل اول و دوم، مجمع عمومی فوق­العاده حد نصاب لازم را کسب ننماید؛ نوبت سوم آن با هر تعداد برگزار خواهد شد. در هر حال تصمیمات آن اعم از مرحله اول یا دوم یا سوم، با اکثریت سه چهارم آرای اعضاء حاضر در جلسه معتبر خواهد بود.

ماده ۱۵- وظایف و اختیارات مجمع عمومی فوق­العاده عبارتست از :

۱-طرح و تصویب اصلاحات اساسنامه .

۲- تعیین میزان ورودیه و حق عضویت اعضاء یا تفویض اختیار به مجمع عمومی عادی یا هیأت مدیره در این زمینه.

۲- انحلال انجمن صنفی و انتخاب هیأت تصفیه.

تبصره – پیشنهادها در زمینه تغییر یا اصلاح اساسنامه، باید به طور مشخص و کتباً حداقل ۲۰ روز قبل از برگزاری مجمع عمومی فوق­العاده به اطلاع کلیه اعضاء و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رسانده شود.

ماده ۱۶- پس از به حد نصاب رسیدن تعداد اعضاء حاضر و اعلام رسمیت جلسه­ی مجمع عمومی توسط رئیس یا یکی از اعضاء هیأت مدیره، بلافاصله هیأت رئیسه مجمع عمومی مرکب از دست­کم یک رئیس، یک یا دو نایب رئیس و یک یا دو منشی از بین اعضاء حاضر با رأی اکثریت اعضاء انتخاب و اداره­ی‌ جلسه را بر عهده خواهند گرفت. چنانچه انتخابات هیأت مدیره و بازرسان یا یکی از آن­ها نیز در دستور کار مجمع عمومی باشد؛ دو نفر دیگر نیز به عنوان ناظر از بین اعضاء حاضر در جلسه با رأی اکثریت اعضاء انتخاب می شوند .

تبصره ۱- اعضاء هیأت رئیسه و نظارت بر انتخابات نباید کاندیدای عضویت در هیأت مدیره و بازرسان باشند ( مگر در صورت نظر مثبت سه چهارم حاضران در مجمع عمومی و یا زمانی که انجمن صنفی دارای کمتر از ۲۰ عضو باشد) .

تبصره ۲- برگزارکنندگان مجامع عمومی عادی یا فوق­العاده موظفند فهرست اسامی و مشخصات اعضاء انجمن صنفی را تهیه و پیش از آغاز مجمع عمومی، آن را به امضای اعضاء حاضر برسانند.

تبصره ۳- هیات رئیسه و نظارت بر انتخابات، مکلفند در پایان رأی­ گیری، پس از شمارش و قرائت آرا به ترتیب حائزان اکثریت آرا، اعضاء اصلی و علی­البدل هیأت مدیره، بازرسان اصلی و علی­البدل را طی صورتجلسه تعیین نمایند.

تبصره ۴- هرگاه در مجمع عمومی، شور و اخذ تصمیم در مورد موضوعات مطروح در دستور جلسه خاتمه نیابد، هیات رئیسه مجمع با تصویب اکثریت اعضاء می­تواند اعلام تنفس نموده، تاریخ جلسـه بعدی را که حداکثر از سه هفته متجاوز نباشد؛ معین کند. تمدید جلسه، نیاز به دعوت و انتشار آگهی مجدد نخواهد داشت و نصاب لازم برای تشکیل جلسه همان نصاب قبلی می باشد که در صورت عدم تشکیل، در مرحله بعدی، مجمع عمومی طبق روال مندرج در این اساسنامه برگزار خواهد شد .

ماده ۱۷- چنانچه اعضاء شرکت­کننده در انتخابات ظرف یک هفته از تاریخ تشکیل مجمع عمومی با ذکر دلایل به چگونگی برگزاری مجمع عمومی و انجام انتخابات کتباً اعتراض نمایند، هیأت رئیسه و نظارت بر انتخابات مکلف خواهند بود، حداکثر ظرف یک هفته از تاریخ رویت اعتراض، به آن رسیدگی و نتیجه را به نحو مقتضی به اطلاع اعضاء انجمن صنفی خصوصاً اعضاء معترض برسانند و رونوشت آن را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تسلیم نمایند .

تبصره- چنانچه اعتراض رسیده وارد باشد، هیأت رئیسه و نظارت، ابطال مجمع عمومی یا تصمیم متخذه مورد اعتراض را اعلام و به ترتیب مقرر در اساسنامه، نسبت به دعوت مجمع عمومی و تجدید آن، اقدام خواهد شد .

ب – هیأت مدیره و وظایف و اختیارات آن

ماده ۱۸- هیأت مدیره دارای ۵ نفر عضو اصلی و ۲ نفر عضو علی­البدل بوده که از بین کاندیداهای واجد شرایط، با رأی کتبی و مخفی اعضاء حاضر در جلسه مجمع عمومی عادی، برای مدت ۳ سال انتخاب می­گردند و تجدید انتخاب آنان برای دوره­های بعدی در صورت حفظ شرایط لازم، بلامانع است.

ماده ۱۹- هیأت مدیره مکلف است، پس از قطعیت انتخابات، ظرف یک هفته اولین جلسه خود را تشکیل و از بین خود، یک رئیس، یک نایب رئیس و یک خزانه­دار و همچنین از بین اعضاءی هیأت مدیره یا خارج از آن یک دبیر انتخاب و صاحبان امضای مجاز اسناد و مدارک مالی و اوراق تعهد آور (رئیس، خزانه­دار و یکی دیگر از اعضاء هیأت مدیره ) را طی صورتجلسه­ای به اطلاع اعضاء برساند و نسخه ای از صورتجلسه مذکور را به همراه مدارک مورد نیاز به منظور انجام تشریفات ثبت، به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تسلیم نماید .

ماده ۲۰-جلسات عادی هیأت مدیره هر ماه حداقل یک بار تشکیل و با حضور اکثریت اعضاء ( حداقل ۳ نفر ) رسمیت می یابد و تصمیمات آن با آرای اکثریت اعضاء حاضر در جلسه معتبر خواهد بود و همچنین برحسب ضرورت، بنا به دعوت رئیس، نایب رئیس یا ۳/۱ اعضاء هیأت مدیره بطور فوق­العاده تشکیل می­گردد .

تبصره ۱- ساعات حضور در جلسات هیأت مدیره افتخاری است، اما برای حضور در کمیته­ها، کارگروه­ها و کمیته­های راهبردی بر اساس ساعات کارکرد و با تصویب هیأت مدیره حق­الزحمه پرداخت می­گردد.

تبصره ۲- غیبت در سه جلسه متوالی یا پنج جلسه متناوب، بدون ارایه عذر موجه به عنوان استعفای شخص از سمت هیأت مدیره تلقی می گردد و عضو یا اعضاء علی­البدل به ترتیب تقدم آرا جانشین عضو مستعفی خواهند شد. تشخیص موجه یا غیرموجه بودن عذر برعهده هیأت مدیره خواهد بود.

ماده ۲۱- هیأت مدیره موظف است حداکثر ظرف یک ماه پس از به ثبت رسیدن مصوبات مجمع عمومی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دریافت گواهینامه ثبت انجمن، به نام انجمن و با امضای مشترک صاحبان امضای مجاز اسناد و مدارک مالی انجمن، در بانک یا بانک های کشور حساب باز نموده و وجوه متعلق به انجمن را در آن واریز نماید .

ماده ۲۲ – رئیس هیأت مدیره یا نایب رئیس و خزانه دار مشترکاً صاحبان امضای مجاز اسناد و مدارک مالی و کلاً مسئولان اداری و مالی انجمن صنفی بوده و حفظ کلیه اموال، دارائیها، اسناد، اوراق بهادار و دفاتر مالی انجمن به عهده آنها می­باشد.

تبصره – کلیه مکاتبات اداری و اوراق عادی انجمن با امضاء رئیس هیأت مدیره یا دبیر، ممهور به مهر انجمن و کلیه اسناد مالی، اوراق رسمی بهادار و قراردادهای تعهدآور که به تصویب هیأت مدیره رسیده باشند با امضاء مشترک رئیس هیأت مدیره یا نایب رئیس و خزانه دار و ممهور به مهر انجمن صنفی معتبر خواهد بود.

ماده ۲۳ – در صورت استعفا، از دست دادن شرایط، سلب عضویت یا غیبت غیر موجه اعضاء هیأت مدیره در سه جلسه متوالی یا ۵ جلسه متناوب، اعضاء علی­البدل با توجه به تقدم آرا جایگزین عضو یا اعضاء مزبور خواهند شد . هیأت مدیره مکلف است نتیجه را ضمن تنظیم و امضای صورتجلسه به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تسلیم نماید .

تبصره ۱- مادامی که اکثریت اعضاء هیأت مدیره، سمت خود را حفظ نموده باشند انتخابات تکمیلی برای باقی مانده دوره برگزار می گردد .

تبصره ۲- در صورت استعفـا، فوت، از دست دادن شرایـط یا سلب عضـویت اکثریت اعضاء هیأت مدیره توسط مجمع عمومی فوق­العاده، انتخابات هیأت مدیره باید تجدید گردد. در این صورت بازرسان یا یک سوم اعضاء انجمن صنفی موظفند مجمع عمومی را جهت انجام انتخابات دعوت نمایند. به هر حال چنانچه ظرف ۶ ماه در این زمینه اقدامی صورت نگیرد، بازرسان یا یک سوم اعضاء موظف هستند جهت تعیین تکلیف مراتب را به اطلاع وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی اعلام برسانند.

تبصره ۳ – درصورت استعفا یا سلب عضویت هرکدام از اعضاء هیأت مدیره یا بازرسان که منجر به تجدید انتخابات هیأت مدیره و بازرسان شود، فرد مستعفی یا سلب عضویت شده در اولین انتخابات نمی­تواند کاندیدا شود.

ماده ۲۴ – هیأت مدیره موظف است دست­کم سه ماه پیش از پایان دوره اعتبار قانونی، درمورد دعوت مجمع عمومی به منظور تجدید انتخاب مسئولان انجمن صنفی اقدامات لازم را بعمل آورد.

تبصره – هیأت مدیره پس از پایان دوره ماموریت، تا تعیین هیأت مدیره جدید، مسئول حفظ کلیه دارایی­ها و اموال و اسناد و مدارک انجمن خواهد بود.

ماده ۲۵ – سایر وظایف و اختیارات هیأت مدیره :

۱- تهیه دفاتر رسمی و قانونی انجمن صنفی (دفاتر مالی – عضویت).

۲- اجرای دقیق مفاد اساسنامه و مصوبات مجامع عمومی.

۳- دعوت مجامع عمومی در موعد مقرر و بررسی و تطبیق شرایط متقاضیان عضویت در انجمن صنفی.

۴- بررسی بودجه و گزارش مالی خزانه­دار و پیشنهاد آن به مجمع عمومی.

۵- تشکیل مرتب و به موقع جلسات هیأت مدیره به منظور رسیدگی به امور جاری انجمن صنفی.

۶- تعیین محل اقامتگاه قانونی و دفتر مرکزی انجمن صنفی (در صورت تفویض اختیار از طرف مجمع عمومی فوق العاده).

۷- انتخاب و معرفی نماینده به مراجع ذیصلاح برای موارد خاص و معین.

۸- بررسی وضع مالی انجمن صنفی و اتخاذ تصمیم نسبت به هزینه­های جاری و ضروری آن.

۹- همکاری درجهت تأسیس و تقویت شرکت­های تعاونی و ایجاد امکانات رفاهی برای اعضاء.

۱۰- وکالت و نمایندگی انجمن در مراجع قانونی، حقوقی، قضائی، دستگاه­های دولتی و ملی درحدود مقررات این اساسنامه .

۱۱- اتخاذ تصمیم در مورد پیمان­های دسته­جمعی و بررسی وتصویب آیین­نامه­های داخلی .

۱۲- تهیه گزارش عملکرد هیأت مدیره و ارایه آن به مجمع عمومی .

۱۳- تعیین و اعزام نمایندگانی جهت شرکت در جلسات مراجع حل اختلاف و کمیته­های مختلف نظیر حفاظت فنی و بهداشت کار و نظایر آن با رعایت مقررات قانونی.

۱۴- تشکیل کمیته­های مختلف (در صورت لزوم) از قبیل کمیته حل اختلاف، کمیته عضویت، کمیته تدارکات و پشتیبانی،کمیته امور حقوقی، کمیته رفاهی و سایر کمیته­ها .

ماده ۲۶ – وظایف رئیس هیأت مدیره :

۱- مراقبت در حسن جریان امور انجمن صنفی و دعوت از اعضاء هیأت مدیره به تشکیل مرتب جلسه .

۲- اداره جلسات هیأت مدیره وتنظیم صورتجلسه­ها با همکاری منشی جلسه .

۳- ابلاغ تصمیمات و مصوبات مجامع عمومی و هیأت مدیره به دبیر و سایر مسئولان انجمن صنفی، جهت اجرا و پیگیری آن.

۴- امضای کلیه قراردادها و احکام استخدامی کارشناسان، مشاوران، دبیر و سایر مسئولان انجمن صنفی که با تصویب هیأت مدیره استخدام یا به کار گرفته خواهند شد.

۵- امضای کلیه چک ها و اسناد و اوراق بهادار و تعهدآور به اتفاق خزانه­دار و ممهور نمودن آن به مهر انجمن صنفی .

۶- انجام سایر اموری که به موجب اساسنامه بر عهده رئیس قرار دارد.

تبصره ۱- قسمتی از وظایف رئیس هیأت مدیره که مربوط به امور اداری می باشد، قابل واگذاری به دبیر انجمن خواهد بود.

تبصره ۲ – رئیس هیأت مدیره در شرایط خاص می تواند در محدوده زمانی مشخص، بخشی از وظایف و اختیارات خود را بصورت کتبی و با مصوبه اعضاء هیأت مدیره به نایب رئیس هیأت مدیره تفویض نماید.

ماده ۲۷ – دبیرخانه انجمن صنفی تحت مسئولیت مستقیم دبیر انجمن و زیر نظر هیأت مدیره به منظور اداره تشکیلات اجرایی و اجرای مصوبات هیأت مدیره در مرکز اصلی انجمن صنفی دایر و می­تواند دارای کارکنانی باشد که بنا به پیشنهاد رئیس هیأت مدیره یا دبیر و تصویب هیأت مدیره، به کار گرفته می شوند .

ماده ۲۸ – وظایف واختیارات دبیر :

۱- حفظ و نگهداری کلیه اسناد و مدارک و صورتجلسات و سوابق اعضاء و دفاتر انجمن صنفی .

۲- انجام مکاتبات اداری و جاری انجمن صنفی .

۳- تهیه و صدور و ابلاغ دعوتنامه­ها و امضای کارت­های عضویت اعضاء به اتفاق خزانه­دار انجمن صنفی.

۴- تهیه دفاتر «عضویت» و « امور مالی» با نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین دفاتر اندیکاتور و ثبت و صدور نامه­ها .

۵- تهیه و تنظیم نشریات مربوط به انجمن صنفی در حدود مقررات قانونی.

۶- ابلاغ اساسنامه و بخشنامه­ها و شیوه نامه­های دولتی و سایر مقررات قانونی برای آگاهی و استفاده مسئولان و اعضاء انجمن صنفی.

۷- مهیا ساختن مکان تشکیل جلسات مجامع عمومی ، هیأت مدیره و بازرسان.

۸- ابلاغ مصوبات و تصمیمات ارکان انجمن و احکام و نامه­های واصله از مراجع قانونی و دستگاه­های اداری به مسئولان مربوط.

۹- انجام سایر اموری که به نحوی از انحاء با وظایف دبیرخانه ارتباط دارد.

تبصره- کارکنان دبیرخانه در برابر دبیر و دبیر نیز در برابر هیأت مدیره مسئول هستند .

ماده ۲۹- وظایف واختیارات خزانه­دار:

خزانه دار مسئول امور مالی انجمن صنفی بوده ودارای وظایف و اختیاراتی به شرح ذیل است :

۱- امضای کلیه چک­ها و اسناد و اوراق تعهدآور به اتفاق رئیس هیأت مدیره یا یکی دیگر از صاحبان امضای مجاز اسناد مالی و ممهور نمودن آن به مهر انجمن صنفی.

۲- اداره امور مالی انجمن، تهیه و تنظیم دفاتر واسناد و صورتجلسات مالی و رسیدگی و حفظ حساب های انجمن صنفی .

۳- رسیدگی به صحت اسناد و مدارک تنظیم شده در مورد کلیه دریافت­ها و پرداخت­ها و تایید و امضای صورت حساب­های مربوط .

۴- امضا و صدور کارت عضویت اعضاء و به اتفاق رئیس هیأت مدیره یا دبیر .

۵- نظارت برخرید، فروش، اجاره و هر نوع عمل مالی و مسئولیت درحفظ اموال منقول، غیر منقول، وجوه نقد، اسناد، مدارک مالی و صحت معاملات انجمن صنفی .

۶- ثبت کلیه دریافتی­ها وهزینه ­های انجمن صنفی در دفاتر رسمی انجمن صنفی.

۷- پیش­بینی بودجه و هزینه­های یک ساله انجمن صنفی و تسلیم آن به هیأت مدیره جهت ارایه به مجمع عمومی.

تبصره ۱- خزانه­ دار موظف است هر سال قبل از تشکیل مجمع عمومی سالانه، گزارش مالی انجـــمن صنفی را جهت ارائه به مجمع عمومی تنظیم و پس از امضای خود و رئیس هیأت مدیره، رونوشت آن را در اختیار بازرسان قرار دهد.

تبصره ۲- خزانه­دار موظف است در هر مورد بنا به تقاضای بازرسان ،کلیه دفاتر واسناد مالی انجمن صنفی را برای رسیدگی در محل انجمن صنفی در ازای رسید و برای مدت معین، در اختیار آنان قرار دهد.

ج ـ بازرس یا بازرسان، حدود وظایف واختیارات آنان

ماده ۳۰ – بازرسان انجمن صنفی، متشکل از ۲ نفر بازرس اصلی ۱ نفر بازرس علی البدل که با رأی مستقیم و مخفی اعضاء از بین کاندیداهای واجد شرایط عضو انجمن برای مدت ۱ سال انتخاب می شوند و تجدید انتخاب آنان برای دوره های بعدی مشروط به حفظ شرایط لازم بلامانع است.

تبصره- در صورت استعفا، فوت، از دست دادن شرایط انتخاب یا سلب عضویت آنها، بازرس یا بازرسان علی­البدل برای بقیه دوره جانشین و عهده دار وظایف آنان خواهند بود.

ماده ۳۱- وظایف و اختیارات بازرسان :

۱- نظارت بر کلیه اقدامات هیأت مدیره و دبیر در حدود مقررات این اساسنامه وهمچنین مراقبت در کلیه امور مربوط به دعوت مجامع عمومی عادی و فوق­العاده.

۲- رسیدگی و نظارت به دفاتر و اوراق و اسناد مالی و هزینه های انجمن صنفی و مراقبت در حسن جریان امور مالی و اداری انجمن صنفی.

۳- پیگیری و رسیدگی به شکایات اعضاء و در صورت لزوم تهیه گزارش و ارائه به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین ارائه رونوشت گزارش به هیأت مدیره یا مجمع عمومی (حسب مورد).

۴- رسیدگی و اظهار نظر درمورد گزارش مالی جهت ارائه به مجمع عمومی .

۵- اقدام به دعوت و تشکیل مجمع عمومی در صورت لزوم، با توجه به اختیارات مندرج در این اساسنامه .

۶- شرکت در جلسات هیأت مدیره، بدون داشتن حق رأی الزامیست .

تبصره : بازرسان باید پیش از تاریخ تشکیل مجمع عمومی سالانه، گزارش مالی و کلیه محاسبات انجمن را رسیدگی و نظر مثبت یا منفی خود را به دبیرخانه انجمن تسلیم دارند. همچنین بازرسان ملزم هستند اقدامات خود را حداقل سالی یک بار در مجمع عمومی سالانه به طور کتبی و رسمی گزارش نمایند.

فصل چهارم سایر مقررات

ماده۳۲- کاندیداهای عضویت در هیأت مدیره و بازرسان باید دارای شرایط زیر باشند:

۱- تابعیت جمهوری اسلامی ایران.

۲- التزام عملی به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.

۳- عدم وابستگی به احزاب و گروه های سیاسی غیرقانونی.

۴- نداشتن هر گونه سوء پیشینه کیفری.

۵- داشتن حسن شهرت.

۶- عدم اعتیاد به مواد مخدر.

۷- حداقل ۳۰ سال تمام سن.

۸- حداقل تحصیلات لیسانس نقشه برداری و داشتن پروانه اشتغال بکار معتبر نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان­شرقی.

۹- حداقل ۲ سال سابقه عضویت انجمن صنفی، منتهی به زمان کاندیداتوری و ادامه عضویت.

10- متدین به یکی از ادیان رسمی کشور.

تبصره – هیات مدیره انجمن پس از دریافت درخواست داوطلبی اعضا جهت عضویت در هیات مدیره، هیات داوری و بازرسان تشکیل جلسه داده و ضمن مطابقت شرایط داوطلبان با موارد فوق نتیجه را حداقل دو‌ روز قبل از برگزاری مجامع عمومی به طور کتبی به داوطلبان اعلام نمایند( به جز انتخابات هیات مدیره در دور اول تاسیس انجمن).

ماده ۳۳ – در اجرای ماده۱۸ آیین­نامه انجمن­های صنفی وکانون­های مربوط، به منظور ثبت و آموزش اعضاء، هر دوره حداقل ۵ درصد حق عضویت دریافتی از اعضاء به حساب اعلام شده از طرف اداره کل سازمان­های کارگری و کارفرمایی واریز خواهد شد .

ماده ۳۴ – در صورت بروز اختلاف بین اعضاء هیأت مدیره با یکدیگر یا هیأت مدیره با بازرسان و یا اعضاء انجمن صنفی با هر یک از اعضاء هیأت مدیره یا بازرسان، حل آن می­تواند در وهله اول از طریق هیأت داوری صورت گیرد . به این منظور در صورت درخواست هریک از طرفین اختلاف، مجمع عمومی فوق­العاده با رعایت مقررات مربوط تشکیل و از بین خود ۳ یا ۵ نفر را جهت حل اختلاف انتخاب می­نماید. در صورت عدم پذیرش رأی هیأت داوری از سوی طرفین اختلاف، مطابق مواد این اساسنامه و مقررات مربوط اقدام می­شود. هیأت داوری پس از صدور رأی خود، منحل می­گردد .

ماده ۳۵-مسئولان انجمن صنفی، مکلفند هر نوع مدارک، دفاتر و اسناد مورد درخواست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را جهت بررسی در محل انجمن صنفی یا خارج از آن، در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دهند .

ماده ۳۶- انجمن صنفی در موارد زیر منحل می­گردد :

۱- در صورت تصویب مجمع عمومی فوق العاده.

۲- گذشت شش ماه از تاریخ پایان اعتبار هیأت مدیره و عدم تجدید انتخابات آن.

۳- در صورت صدور رأی قطعی از طرف مراجع قضایی کشور.

تبصره۱- انحلال انجمن، موجب تضییع حق یا اسقاط تکلیف دو طرف قرار داد منعقده قبلی نخواهد بود.

تبصره ۲- چنانچه انجمن صنفی بنا به تصویب مجمع عمومی فوق­العاده منحل گردد، مجمع مذکور مکلف است در همان جلسه از بین اعضاء حاضر در جلسه نسبت به انتخاب ۳ یا ۵ نفر به عنوان اعضاء هیأت تصفیه اقدام و نتیجه را ضمن تنظیم و امضای صورتجلسه، به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام نماید .

تبصره ۳- چنانچه انجمن صنفی به لحاظ عدم تجدید انتخابات هیأت مدیره در مهلت مقرر قانونی یا براساس رأی مراجع قضایی منحل گردد و تشکیل مجمع عمومی فوق­العاده امکانپذیر نباشد، حداکثر ظرف دو هفته بازرسان و رئیس هیأت مدیره با نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این وظیفه را عهده­دار خواهند شد . درصورت عدم وجود، حداکثر ظرف دو هفته باید هیأت تصفیه­ای مرکب از ۳ یا ۵ نفر از اعضاء با سواد و با سابقه و مطلع انجمن، با نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکیل گردد .

ماده ۳۷ – چنانچه حداکثر تا پایان دوره اعتبار هیأت مدیره، نسبت به تشکیل مجمع عمومی و تجدید انتخابات هیأت مدیره اقدام نشده باشد؛ بازرس یا بازرسان نسبت به تشکیل مجمع عمومی و انجام انتخابات به اعضاء اخطار می دهند. پس از اخطار بازرس یا بازرسان، یک سوم اعضاء انجمن صنفی حداکثر تا شش ماه فرصت دارند نسبت به تشکیل مجمع عمومی و تجدید انتخابات اقدام نمایند و چنانچه در این مدت ( حداکثر ۶ ماه پس از پایان دوره اعتبار هیأت مدیره ) تجدید انتخابات صورت نگرفته باشد، بازرس یا بازرسان مکلف هستند انحلال انجمن صنفی را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و در صورت دارا بودن عضویت کانون، به کانون ذیربط اعلام نمایند .

ماده ۳۸- هیأت تصفیه مکلف است حداکثر ظرف شش ماه با هماهنگی و راهنمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به کلیه حسابهای انجمن صنفی رسیدگی نموده، فهرست کاملی از کلیه دارایی­های انجمن صنفی شامل اموال منقول و غیر منقول و همچنین صورتی از بدهی­های انجمن صنفی را تهیه نموده، دارایی انجمن صنفی را پس از تسویه کلیه حساب­هـای بدهکـاران و بستانکـاران و تأدیه بدهی­ها، ضمن تنظیم و امضـای صورتجلسه­ای مابقی در صورت مازاد با نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اختیار اعضاء قرار دهند و در صورت عدم وجود به گروه تخصصی نقشه­ برداری واگذار شـود .

ماده ۳۹- هر گونه ابهامی در اجرای مقررات این اساسنامه، تابع نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می­باشد .

ماده ۴۰ – هرگونه تغییر در مفاد اساسنامه، پس از موافقت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قابل اجراست.

ماده ۴۱- مهلت های مندرج در اساسنامه بدون احتساب روزهای تعطیل خواهد بود .

این اساسنامه در 41 ماده تهیه، تنظیم و به تأیید و تصویب اعضاء مجمع رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *